Mity na temat odżywiania

Mity na temat odżywiania…Często się z nimi spotykacie? Ja tak. Przede wszystkim dobijają mnie diety odchudzające ograniczające ilość kalorii, głównie poprzez unikanie tłuszczy. Tłuszcze są najbardziej energetycznymi składnikami naszego pożywienia, dlatego też uczucie sytości pozostaje na dłużej. Owocowe soki są zdrowe, bo zawierają dużo witamin…kolejny mit! Tak, dużo witaminy C i mnóóóóóóstwo cukru. W jednej szklance soku z pomarańczy lub z jabłek znajduje się tyle samo cukru, co w jednej szklance gazowanego napoju. Witaminę C znajdziecie w brokułach i innych warzywach kapustnych, więc opijanie się sokami z zamiarem polepszenia zdrowia czy schudnięcia mija się z celem. Ja stawiam na brokuły, jarmuż i szpinak, a pijam jedynie wodę i poranną kawę. Więcej witamin i minerałów znajdziecie w wątrobie niż we wszystkich owocach razem.

Poniżej znajdziecie 5 mitów na temat odżywiania. Autorem artykułu jest trener personalny z Krakowa Mateusz Turecki . Muszę przyznać, że w 90 % zgadzam się z Mateuszem. Jestem ciekawa co Wy sądzicie o mitach na temat odżywiania?

5 mitów na temat odżywiania

Post po 18-nastej

Jest to bardzo rozpowszechniony mit żywieniowy, szczególnie popularny u osób starszych.

mity na temat odżywiania

Ostatni nasz posiłek powinniśmy jeść 2-3 godziny przed snem. Jeśli regularnie chodzisz spać ok. 23:00, ostatni posiłek śmiało możesz zjeść o 21:00. Posiłek powinien należeć do lekkich, bardzo dobrze jest wrzucić do niego sporą ilość węglowodanów dzięki którym, staniemy się senni i lepiej się wyśpimy. Osoby, które mają problemy z zaśnięciem powinny zrezygnować z białka w ostatnim posiłku na koszt węglowodanów.

 Jajka podwyższają cholesterol

Ilość cholesterolu w pożywieniu nie przekłada się na zawartość cholesterolu w krwi. U osób z podwyższonym poziomem cholesterolu wyeliminowanie mięs i jajek może doprowadzić do pogłębienia choroby zamiast wyleczenia. Jajko jest bardzo dobrym
źródłem witamin, minerałów i składników odżywczych. Palenie tytoniu, picie alkoholu, brak aktywności fizycznej, tłuste produkty mleczne, słodycze – te produkty dużo bardziej przyczytniają się do wysokiego poziomu cholesterolu we krwi.

jajka są zdrowe

 Jeśli będziesz spożywać tłuszcz, będziesz otyły

Jesteśmy narodem, który ma fobię na punkcie tłuszczu. Wielu z nas wierzy, że jeśli zjemy produkt bogaty w tłuszcz przytyje. To nie jest przypadek, tłuszcze są skoncentrowanym źródłem energii zawierających 9 kilokalorii na gram, w porównaniu do 4 kilokalorii na gram do białka czy węglowodanów. Tłuszcze są dla nas ważne, spróbuj wrzucić do swojej diety zdrowe tłuszcze pochodzące np. z awokado, orzechów, oleju lnianego, oliwy z oliwek.

Wybierając rozsądnie źródła tłuszczu można obniżyć poziom cholesterolu oraz ustabilizować poziom cukru we krwi lub nawet pomóc w redukcji tkanki tłuszczowej. Oczywiście używaj tłuszczy z głową.

Mleko szkodzi

Jeśli nie mamy dostępu do swojskiego mleka, które jest najlepszym z możliwych wyborów musimy zdecydować się na jego kupno w sklepie. Starajmy się wybierać mleko, które musi być przechowywane w lodówce i ma najkrótszą datę ważności. Nieraz widzę mleko, które stoi w temp. 20 stopni, a data ważności jest dłuższa niż 3 miesiące. Z mlekiem to raczej nic wspólnego nie ma. Mleka powinny unikać osoby, które mają nietolerancje laktozy (enzym zawarty w mleku). Jeśli po wypiciu szklanki mleka czujesz się źle prawdopodobnie nie tolerujesz laktozy. Mleko jest świetnym źródłem witaminy D oraz wapnia, nie należy z niego rezygnować.

 Mogę jeść owoce bez ograniczeń, są zdrowe

O tym, że owoce są dobrym źródłem witamin i minerałów wie każdy, druga stron ą medalu owoców jest ich wysoka zawartość cukrów prostych, które tuczą. Niektóre osoby mówią, że zaczęli jeść zdrowo, mnóstwo owoców i warzyw i wcale nie zauważyli różnicy. To przez ten cukier, który jest zawarty w owocach. Jeśli decydujemy się na owoce spożywajmy te które mają niski indeks glikemiczny, a dla bardziej wtajemniczonych proszę zapoznać się z ładunkiem glikemicznym danych owoców.

zdrowie w warzywach

 

 

6 Komentarzy

  • Zgadzam się co do tych owoców. Wątpię, żeby szklanka coli miała tyle samo cukru co szklanka soku jabłkowego, ale na pewno nadmierne spożywanie owoców nie wyjdzie nam na zdrowie. Oprócz tego wiele osób nie pije świeżo wyciskanych soków, tylko soki, które na drugim miejscu mają cukier. Dlatego koniecznie trzeba czytać skład produktów, które spożywamy :) Oprócz tego rozsądek, rozsądek i jeszcze raz rozsądek. Ja na sobie nauczyłam się, że nie warto bać się nowych smaków i produktów, które zawsze ograniczałam, “bo pewnie ich nie polubię”. ;)
    Bardzo ciekawy post. Coraz więcej osób obala żywieniowe mity i bardzo dobrze :) Pozdrawiam!

    • Jedna szklanka świeżo wyciśniętego soku z jabłek to (potrzeba około 250 g jabłek) to 31 gram cukru. Mała puszka coli zawiera 35 gram cukru. Cukier w owocach niczym się nie różni od cukru rafinowanego.

  • Małgosiu, zgadzam się z tymi tezami. W dodatku pijąc wyciśnięte soki pamiętajmy, że zdrowiej jest zjeść owoce w całości razem ze skórką (o ile jest jadalna). Wówczas dostarczamy też organizmowi błonnika.
    Myślę, że gdybyśmy spożywali więcej kasz zamiast gotowanych ziemniaków a ilość mięsa zmniejszyli zwiększając porcję warzyw na talerzu to nikt by na tym nie stracił.

  • Ciekawy post ! Ten mit, żeby nie jeść po 18. Masz rację, należy jeść 2-3 h przed snem, a jeśli ktoś kładzie się spać późno, będzie do tej pory tak głodny, że nie zaśnie.

  • Ja wiele z tych rzeczy które przeczytałam dowiedziałam się od dietetyka. Nie sądziłam ile ja błędów żywieniowych popełniałam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *