Dieta ketogeniczna: na czym polega jej sukces?

Kourtney Kardashian, Adriana Lima, nasz milioner z listy Forbs Robert Gryn, co ich wszystkich łączy? Otóż łączy ich stosowanie diety ketogenicznej, która ma coraz więcej zagorzałych zwolenników.

Dieta ketogeniczna – na czym polega jej fenomen?

W najprostszych słowach jest to dieta, w której nasz organizm uczy się czerpać energię z tłuszczu dostarczanego w pożywieniu, ale i również z naszych prywatnych, tak czasem skrupulatnie kumulowanych przez lata zapasów tłuszczowych. Przy tradycyjnej diecie bogatej w węglowodany i cukry energia wytwarzana jest z łatwiej dostępnej glukozy.

Jak skłonić organizm, żeby zaczął spalać tłuszcze?

Aby uzyskać taki efekt, musimy wprowadzić nasz organizm w stan ketozy. Ketoza jest stanem, w którym organizm czerpie energie z ciał ketonowych (są one wynikiem przemian biochemicznych tłuszczów) a nie glukozy. To właśnie sytuacja, gdzie jemy tłuszcze, żeby trawić tłuszcze. Sami przyznajcie, że brzmi to naprawdę dobrze.

Dieta ketogeniczna – zalety

Przeorganizowanie sposobu wytwarzania energii z glukozy na ciała ketonowe ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Dieta ta była wykorzystywana w leczeniu epilepsji, ale dowiedziono jej skuteczności również przy w przypadku takich chorób jak:

  • choroba Alzheimera,
  • choroba Parkinsona,
  • stwardnienie rozsiane,
  • autyzm,
  • cukrzyca typu I i II,
  • jaskra,
  • reumatoidalne zapalenie stawów i wiele innych.

Ponadto dieta ketogenna:

  • reguluje poziom cukru we krwi,
  • obniża ciśnienie,
  • zwiększa poziom energii w ciągu dnia,
  • obniża poziom cholesterolu.

Dodatkowo będąc na keto diecie odczuwamy mniejszy głód. Dzieje się tak, ponieważ ciała ketonowe ulegają dużo wolniejszemu rozkładowi niż glukoza, co sprawia, że są źródłem energii na dłuższy czas. Po prostu zdrowe odchudzanie w najczystszej postaci.

dieta-keto

Dieta ketogeniczna – co jeść?

I tu kolejna niespodzianka i dobra nowina zwłaszcza dla miłośników dobrze wysmażonego steku czy bekonu. Aby wprowadzić nasz organizm w stan ketozy, musimy dostarczać mu przede wszystkim tłuszcze, trochę białek wysokiej jakości i minimalną ilość węglowodanów.

Źródłem tłuszczów będą głównie:

  • bekon,
  • masło,
  • oleje,
  • sosy,
  • sery,
  • jogurty,
  • ryby i owoce morza,
  • mięso,
  • awokado,
  • oliwki,
  • orzechy,
  • jajka.

Węglowodany będą pochodzić z zielonych warzyw takich jak:

  • szpinak,
  • sałata,
  • szparagi,
  • cukinia,
  • rzodkiewka,
  • ogórek czy kalafior.

Z owoców dozwolone są m.in.:

  • melony,
  • owoce cytrusowe,
  • truskawki,
  • kiwi,
  • maliny,
  • śliwki,
  • jagody,
  • borówki.

Z naszego jadłospisu musimy wykluczyć natomiast m.in. słodycze, produkty przetworzone, pieczywo, zboża, kaszę gryczaną, ryż. Na blogu ketowariatka.pl znajdziecie przepisy na posiłki przyrządzone zgodnie z zasadami, a także na pyszne keto lody czy trufle czekoladowe. Tak, tak, zdrowe odchudzanie nie koniecznie musi wykluczać tego co najlepsze.

Przeciwwskazania

Ta skuteczna dieta odchudzająca może być stosowana przez każdego, kto nie ma problemów ze zdrowiem. Osoby z chorobami wątroby, nerek, serca czy innymi chorobami przewlekłymi, a także kobiety w ciąży powinny najpierw skonsultować się z ekspertem w dziedzinie albo lekarzem czy w ich przypadku keto dieta nie spowoduje skutków ubocznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *